سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ، پایبندی به برادریِ دیرین را دوست می دارد . پس بر آن، مداومت کنید . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
شیمی - مقاله های ایلخانی در مدرسه علامه حلی 2
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • اسرار چگونگی مقاومت یک نوع باکتری در برابر پرتوهای رادیواکتیو فاش شد

    دانشمندان کروات موفق به شناسایی روشی شده‌اند که یک نوع باکتری از آن برای ترمیم آسیب‌دیدگی خود در برابر پرتوهای رادیواکتیو، استفاده می‌کند.

    به گزارش خبرگزاری رویترز، باکتری موسوم به "دینوکوکوس ریدیودورنس" ((Deinococcus Radioduransمی‌تواند محیطهایی را که میزان تشعشعات رادیواکتیو در آنها  ۵هزار بار بیشتر از میزان کشنده برای انسان‌هاست، تحمل کند.

    "کسینیجا زاهرادکا" سرپرست مطالعات انجام گرفته روی این باکتری در موسسه تحقیقاتی "راجر بوسکوویک" در کرواسی اعلام کرد این باکتری در روند تکامل به سازوکاری دست یافته است که با استفاده از آن می‌تواند در هنگام آسیب دیدگی (DNA) خود، به دقت آن را بازسازی کند.

    وی افزود: کشف این مطلب که چگونه یک سلول می‌تواند (DNA) آسیب دیده خود را به شکلی دقیق بازسازی کند، بسیار جالب است و از این یافته‌ها می‌توان برای شناسایی روشهایی استفاده کرد که سلولهای عادی نیز بتوانند دی‌ان‌آ آسیب دیده خود را ترمیم کنند.

    در این مطالعه مشخص شد که باکتری یاد شده از یک فرایند دو مرحله‌ای برای ترمیم خود استفاده می‌کند. نسخه آن‌لاین نشریه علمی "نیچر" فرایند ترمیم دی‌ان‌آ در این باکتری را که دانشمندان کروات کشف کرده‌اند، منتشر نموده است.

    به گفته "زاهارادکا"، وی و همکارانش هم‌اکنون تلاش می‌کنند موجودات تک سلولی دیگری را که از همین توانایی برخوردارند، شناسایی کنند. این محقق عقیده دارد افزایش اطلاعات در رابطه با موجودات زنده با قابلیت ترمیم دی‌ان‌آ حتی می‌تواند به شناخت بهتر بیماری سرطان نیز منجر می‌شود.

    باکتری "دینوکوکوس ریدیودورنس" نخستین بار  ۵۰سال قبل و درون یک کنسرو فاسد شده گوشت کشف شد. این باکتری می‌تواند در محیطهای بسیاری گرم نظیر گرمترین بیابانها که تمامی موجودات زنده در آنها در اثر بی‌آبی می‌میرند، زندگی کند و علاوه بر توانایی تحمل پرتوهای رادیواکتیو، قادر است میزان بالای پرتوهای فرابنفش که دی‌ان‌آ سلولها را تجزیه می‌کند را نیز تحمل نماید.

     



    علی احمدی ::: یکشنبه 85/8/7::: ساعت 9:23 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت: علوم

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 0
    کل بازدید :9410

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    شیمی - مقاله های ایلخانی در مدرسه علامه حلی 2

    >>serch in weblog<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    ئیل خانی